Jak wzmocnić odporność jesienią?

Jesień to idealny czas na wzmacnianie odporności u dzieci i dorosłych. W sklepach i na targach pojawiają się sezonowe owoce i warzywa. W kuchni pachnie przetworami, dżemami, sokami i suszonymi grzybami. Jak wzmocnić odporność jesienią? Jak dobrze przygotować się na nadchodzącą zimę i nie poddać się jesiennej chandrze?

Rusz się

Na odporność wpływa kilka czynników. Przede wszystkim należy zadbać o aktywność fizyczną. Najlepiej, aby nasza aktywność połączona była z przebywaniem na świeżym powietrzu i ekspozycją na działanie słońca. W taki sposób zwiększymy poziom witaminy D w naszych organizmach, co pomoże nam zwalczyć nadmierną senność i apatię. Większa ilość ruchu pozwala na dotlenienie, uwolnienie tzw. hormonów szczęścia, a także wpływa pozytywnie na nasz sen.

Wyśpij się

Sen, to kolejny istotny czynnik. Ludzie cierpiący na zaburzenia snu, sypiający krócej niż 8h na dobę bardziej narażeni są na infekcje i inne dysfunkcje takie jak np. drażliwość, brak koncentracji, przygnębienie bez znaczącego powodu. Przy okazji warto pamiętać o tym, że najlepiej aby temperatura w sypialni oscylowała w granicach 20°C, pościel była często prana, a pomieszczenie wietrzone. Nie zapominajmy, że okna otwieramy dopiero po zakręceniu termostatów kaloryferów.

Załóż czapkę

Niezwykle ważna jest także właściwie dobrana odzież, która pozwoli na hartowanie organizmu. Odpowiednie ubrania jednocześnie zapobiegać będą nadmiernemu przegrzewaniu i wychładzaniu. Jesienią świetnie sprawdzają się kurtki wiatrochronne, a kiedy nadejdą większe chłody, także bielizna termoaktywna. Nie wszystkie dzieci chętnie zakładają rajstopy, dlatego dobrą alternatywą będą kalesony (dość łatwo dostępne w przystępnej cenie). Wybierając czapkę, nie kierujmy się tylko trendami. Najwięcej ciepła zawsze ucieka przez głowę. Za uszami i z tyłu głowy znajdują się bardzo wrażliwe na chłód i wiatr węzły chłonne, dlatego zanim kupimy czapkę sprawdźmy, za dobrze osłania właśnie te miejsca. Także czoło powinno być dobrze osłonięte, aby ochronić zatoki przed wyziębieniem i przewianiem. Jesienią można też już zacząć zakładać skarpetki, w których składzie znajdzie się 10-30% wełny naturalnej. Wełniane skarpetki mają właściwości prozdrowotne, zmniejszają potliwość stopy i dobrze izolują wilgoć.

Jedz zdrowo

Dobrze zbilansowana dieta bezsprzecznie wpływa na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Jesień obfituje w zbiory. Na stole nie może zabraknąć produktów sezonowych. O tej porze roku szczególnie uzupełniamy niedobory witaminy C i wprowadzamy do diety napoje rozgrzewające.

Najlepiej przyswajalna witamina C jest obecna w produktach z naszej strefy klimatycznej, czyli wcale nie sprowadzane z tropików cytrusy, ale nasza polska pigwa, czarna porzeczka, aronia i cebula. Z pigwy możemy zrobić samodzielnie syropy i dżemy, które potem dodaje się do gorącej herbaty zamiast cytryny.

Napoje dosładzamy najlepiej miodem, który ma oczywiście działanie przeciwbakteryjne i wzmacniające. Niektóre dzieci chętnie wypiją herbatę ze świeżo startym imbirem. W smaku jest dość intensywna i nie każdemu może odpowiadać, ale to petarda zdrowia.

Podobnie czosnek – naturalny antybiotyk o niezbyt atrakcyjnych walorach smakowych. Warto spróbować przecisnąć go przez praskę i podać go w napoju z ciepłego mleka i miodu. Jeśli nadal spotykamy się z odmową, użyjmy grubszej słomki, która ograniczy odbiór nieprzyjemnych smaków.

Postarajmy się przekonać nasze dzieci do cebuli. Jeśli przyrządzamy ją na surowo, powinniśmy ją wcześniej nieco ugnieść, aby przełamać włókna, co wzmocni jej prozdrowotne działanie. Cebula może być też podsmażona lub podduszona i jest to jedno z niewielu warzyw, które nie traci swoich właściwości po obróbce termicznej. Podczas przeziębienia możemy przygotować (już w kilka godzin) syrop z cebuli – bardzo skuteczny w zwalczaniu wczesnych infekcji.

Wyjątkowo dobre właściwości ma też kasza jaglana będąca naturalnym antybiotykiem. Jeśli nie przechodzi Wam przez usta w prostej ugotowanej formie, zróbcie z niej zapiekankę lub placki jaglane. Placki z kaszy jaglanej można podać zarówno z mięsem jak i na słodko.

Bombą witaminową są też jajka. Najwięcej wartości odżywczych mają jajka ugotowane na miękko, lub sadzone. Żółtko jaja kurzego jest niezwykle bogate w wartości odżywcze, w białko i w tłuszcz niezbędny do właściwego przyswajania witamin.

Znajdźcie w kuchni miejsce na rzeżuchę i inne kiełki. Rzeżuchę wyhodować jest najłatwiej i ma szybkie tempo wzrostu. Może gościć w naszej kuchni przez cały rok, chociaż najpopularniejsza jest na święta wielkanocne. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby używać jej na co dzień. Rzeżuchą można na przykład dekorować rosół, dodawać do kanapek i do surówek.

Zdrowe słodkie przekąski jesienią są jak najbardziej dozwolone. Najlepiej sprawdzą się bakalie, takie jak np suszone figi, żurawina, śliwki, orzechy i pestki. Gorące kakao przygotowujmy z wysokiej jakości produktów o najmniejszej zawartości cukru. Można dodać odrobinę masła i chilli (dla tych, którzy lubią ostrzejsze smaki).

Silną kartą w zapobieganiu przeziębienia i infekcji są surówki i kiszonki. Poza oczywistymi ogórkami i kapustą kiszoną, potężną bronią okazują się też kiszone buraki. Jeśli Twoje dziecko nie lubi surówek, może chętniej zje surowe warzywa w mniej przetworzonej formie, między posiłkami. Warto próbować się przekonać do surówek, bo są naprawdę ważne.

Najlepiej jest, kiedy w diecie codziennie będzie także pożywna zupa. Nie musi zawsze być na mięsnym wywarze. Najistotniejszym jest dostarczenie organizmowi ciepłego płynu bogatego w składniki mineralne. Znana i ceniona autorka książek poświęconych ziołolecznictwu i zdrowej diecie, Stefania Korżawska, zaleca aby zupę jeść już na śniadanie. Miłą odmianą zawsze będzie zupa krem z grzankami.

Kiedy już dotknie nas infekcja, pamiętajmy o tym, że pierwszą bronią jest malina i lipa oraz czarny bez i syrop z pędów sosny. Sok z malin i herbata z lipy działają napotnie i rozgrzewająco. Pomagają też zbić wysoką gorączkę. Czarny bez i syrop z pędów sosny mają właściwości wykrztuśne i łagodzące kaszel.

Trzymając się tych prostych zasad, zminimalizujemy ryzyko zapadnięcia na infekcje i unikniemy jesiennej chandry.

quince-65189