ZUS to największy administrator ubezpieczeń społecznych w Polsce. Dzięki PUE możliwe jest załatwianie spraw z ZUS online. Niezależnie od tego, czy występujesz jako płatnik składek, czy pracownik, Platforma Usług Elektronicznych ZUS pozwala na załatwienie większości spraw bez wychodzenia z domu.
Na platformie można przede wszystkim załatwić sprawy związane ze składaniem wniosków o ubezpieczenie zdrowotne i społeczne. W odpowiednich zakładkach znajdują się poszczególne usługi, z których można skorzystać po udanym zalogowaniu.
ZUS udostępnił na platformie PUE informacje rozliczeniowe za rok 2021, dzięki czemu Polacy mogą przeanalizować swoją historię płatności i ustalić, jakie mają salda. Mogą z tego skorzystać, aby zobaczyć swoją historię płatności i upewnić się, że mają prawidłowe saldo. Dane o rozliczeniach 2021, czyli wpłaconych przez Polaków pieniądzach, zaczęły już trafiać na Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Od 8 stycznia informacje te były dostępne dla każdego zainteresowanego po zalogowaniu się. Należy pamiętać, że do tej pory płatnicy otrzymywali te dane listownie – teraz dostęp do nich możliwy jest tylko drogą elektroniczną.
Nowe narzędzie pozwala Polakom sprawdzić swoje dane i historię płatności w ZUS. Za pomocą tego narzędzia mogą określić, czy muszą składać zaświadczenia podczas interakcji z ZUS. Po zalogowaniu się na ZUS PUE można sprawdzić aktualne saldo. Osoba dowie się w ten sposób, jak wygląda jej saldo i czy ma do czynienia z nadpłatą, czy niedopłatą. W razie wątpliwości warto pamiętać, że z pracownikiem ZUS można skontaktować się również drogą elektroniczną – zapisując się wcześniej na tzw. „e-wizytę”.
3 komentarze
Tomek
30 sierpnia 2022 @ 09:49
Myślę, że podejście ZUS do informowania ludzi o rozliczeniach z ubiegłego roku. Prawdopodobnie będzie tak nadal, dopóki będą kontynuować przemyślane i informacyjne podejście, takie jak to.
Jacek
30 sierpnia 2022 @ 09:51
Uważam, że jest to świetny sposób na komunikację z ludźmi. Mam nadzieję, że będzie się to rozwijać w tym kierunku.
Dominika
30 sierpnia 2022 @ 09:52
Myślę, że jest to świetny sposób na poinformowanie pracowników o ich świadczeniach. Mam nadzieję, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie nadal wysyłał te przypomnienia i śledził, czy coś się zmieniło od ostatniego kontaktu.